Nvidia GeForce RTX 3090 vydána a otestována. Výkon jen o 10–14 % lepší než RTX 3080

Oldřich Kratochvíl

Druhý model generace Ampere už je v obchodech. Je RTX 3090 spíš Titan a o kolik je ve hrách lepší než GeForce RTX 3080, která stojí méně než polovinu?

Minulý týden vydala Nvidia definitivně první grafiku generace Ampere, GeForce RTX 3080 ( zde jme psali o tom, jak dopadla v recenzích ). Nyní o týden později se začal prodávat druhý model, který se postaví na cenovou pozici nad ní.

Není to ovšem jako v minulosti, kdy například GTX 1080 a GTX 1080 Ti byly dva odlišné čipy, tentokrát jsou RTX 3080 i RTX 3090 založené na stejném GPU, GA102, a snad proto jsou si výkonově blíž. Ovšem cenově se naopak vzdálily nejvíc v historii…

Skoro plná palba (proud?) herního Ampere

V kartě GeForce RTX 3090 je čip GA102 téměř plně odemčený a poskytne tedy lepší výkon – jaký přesně, to teď ukázaly recenze. 628mm² čip GA102 má v této kartě místo 8704 rovnou 10496 shaderů (ze 10 752 možných), 328 tensor a 82 RT jader (čip má aktivních 82 bloků SM místo jen 68 v RTX 3080). GPU má stanoven takt 1395 MHz v základu a boost je oficiálně 1695 MHz. TDP je ovšem zatím nejvyšší, jaké Nvidia u jednočipové karty kdy dopustila: 350 W.

Proti RTX 3080 má RTX 3090 širší (plně aktivní) paměťovou sběrnici o 384 bitech. Na té je osazen dvojnásobek čipů na kanál (čipy GDDR6X jsou i z druhé strany PCB), což dohromady dodává vysokých 24 GB kapacity. Nvidia mírně zvýšila takt na 19,5 GHz efektivně, takže spolu s širší sběrnicí je propustnost výrazně vyšší – 936 GB/s, o 23 % víc než 760 GB/s u RTX 3080.

Je tu ještě jedna odlišnost. V čipu GA102 a obecně Ampere se počet rasterizačních jednotek odvíjí od počtu aktivních bloků GPC. RTX 3090 jich má aktivních všech sedm a díky tomu je vyzbrojená 112 jednotkami ROP. RTX 3080 má aktivních jen šest bloků GPC, takže jen 96 ROP.

Tip: Architektura a detaily GPU Nvidia Ampere/GeForce RTX 3000 a čipů GA102 a GA104

GeForce RTX 3090 se začala prodávat v pátek za cenu 1499 $/1499 €, v ČR oficiálně 40 999 Kč (uvidíme, zda ceny nestoupnou kvůli propadajícímu se kurzu koruny). Cena je tedy více než dvojnásobná než překvapivě nízká částka, kterou chce Nvidia za GeForce RTX 3080. Jak hned uvidíme, poměr cena/výkon je kvůli tomu celkem nevýhodný.

Výkon v recenzích: náskok před RTX 3080 jen něco přes 10 %?

Z webů, které pro tyto účely sledujeme a citujeme, zatím stihly publikovat recenzi Tom’s Hardware (Founders Edition od Nvidie), techPowerUp (dokonce čtyř různých verzí karty: Asus Strix OC , Gigabyte Eagle OC , MSI Gaming X Trio , Zotac Trinity , která má referenční takty) a německý ComputerBase (dvě nereferenční karty a výsledky pro referenční takty).

Tom’s Hardware uvádí, že GeForce RTX 3090 mu vychází jen o 10,5 % rychlejší než RTX 3080 ve starších hrách a rozlišení 4K (a jen o 8 % ve 1440p), byť v sadě novějších her s raytracingovými efekty a DLSS se pak náskok proti RTX 3080 v rozlišení 4K zvýšil na 14,4 %.

TechPowerUpu vyšel nárůst výkonu 10 % v 4K a 6 % v 1440p, dokonce jen 4 % v 1080p, na které asi karta nemá moc smysl. Web ComputerBase rovnou testoval jenom v 4K a uvádí, že RTX 3090 má o 11 % lepší výkon než RTX 3080. Neboli obráceně, RTX 3080 má 90 % výkonu této 1499$ karty.

Mezigeneračně proti kartám Turing je novinka podle Tom’s Hardware rychlejší o 43 % proti Titanu RTX ( Nvidia při odhalení uváděla 50 % , což není daleko, některé hry v mixu takové zrychlení mít budou). A o 50 % rychlejší proti GeForce RTX 2080 Ti. Podle techPowerUpu je RTX 3090 rychlejší než RTX 2080 Ti o 32 % (1440p) až o 45 % (4K).

ComputerBase uvádí ve 4K také 45% zrychlení proti RTX 2080 Ti (ale ta byla v OC verzi Fouders Edition). Ve hrách s raytracingem v 1440p pak je zrychlení 48 %, ve 4K s použitím upscalingu DLSS je RTX 3090 o 49 % rychlejší než RTX 2080 Ti.

Na hraní se karta kvůli ceně prakticky nehodí

Vzhledem k o 50 % zvýšené ceně (1499 $ × 999 $) tedy vlastně je poměr cena/výkon skoro stejný, ne-li horší jako u GeForce RTX 2080 Ti generace Turing. Výhodnost ale hlavně vypadá velmi špatně v porovnání s atraktivně oceněnou GeForce RTX 3080, proti níž tento superhighednový model stojí o 114 % více, ale výkon má přinejlepším o 10–14 % lepší. Na hraní tedy GeForce RTX 3090 nelze doporučit, rozdíl v ceně proti v podstatě podobně rychlé RTX 3080 je prostě příliš velký.

Ovšem bez ohledu na to je GeForce RTX 3090 teď nejvýkonnější herní grafikou (a může jí být po celou tuto generaci). Dvociferné navýšení proti RTX 3080 není zanedbatelné a čistě technologicky se Nvidii musí započítat do vysvědčení.

Asi by se to dalo jednoduše shrnout tak, že proti GeForce RTX 3090 není moc co vytknou (možná ještě trochu tu spotřebu) a jako nevýhodu má právě skoro jen tu cenu. Jenže rozměr té cenové nevýhody je takový, že se z jediné nevýhody stává nevýhoda fatální. Samozřejmě ne úplně pro každého, asi se najdou hráči, kterým je cena zcela jedno (a třeba už si minule na hraní/chlubení pořídili Titan RTX ).

350W spotřeba sedí, ovšem zdroj raději s rezervou

Spotřeba je skutečně při hraní 350 W, podobně jako RTX 3080 se tedy karta svého TDP drží. Energetická efektivita vyšla například ComputerBase při hraní ve 4K o 12 % (1,12× lepší) než u RTX 2080 Ti Founders Edition generace Turing.

Pozor je nicméně asi dobré dát na zdroj a raději ho mít značně předimenzovaný. Karty totiž obvykle mají špičky příkonu vyšší, než je jejich průměrná spotřeba, a GeForce RTX 3090 není výjimkou. Ovšem vzhledem k poměrně velkému TDP jsou také celkem vysoké tyto špičky. Podle recenze igor’sLAB vychází průměrná herní spotřeba na 358 W. Ale během špiček trvajících 1–5 ms údajně naměřil okamžitý příkon až 430 W a pro kratší než 1ms špičky až 573 W.

Toto jsou jen kratičké výkyvy, které se zprůměrují na oněch 350 W s okamžiky, kdy je zase odběr nižší. Ale je asi ideální i s těmito špičkami aspoň trochu počítat při dimenzování zdroje, aby jste se třeba nesetkali s tím, že velmi agresivní ochrana proti překročení proudových limitů sepne. Neměli byste tedy například kalkulovat s tím, že když si zbytek vašeho PC vezme jen pod 150 W, tak se takováto karta „nějak vejde“ do dobrého 550W zdroje. Igor’s Lab doporučuje zvolit výkon zdroje tak, aby pro grafiku bylo jakoby rezervováno 460 až 500 W.

Toto ovšem platí obecně, nejen pro RTX 3090. Nvidia ve specifikacích uvádí, že GeForce RTX 3090 vyžaduje 750W zdroj, pod tuto hodnotu byste asi vzhledem k předchozímu jít neměli.

Pohlídejte si ECC při zvyšování frekvence pamětí

Přetaktování bude asi podobně omezené jako u RX 3080, dejme tomu o 50–100 MHz. Paměti se zdá se opět dají přetaktovat víc, až někam na 20,5 GHz. Ovšem při jejich točení si dejte pozor na to, že mají určitou formu detekce chyb, která způsobuje opakované přenosy. Od určité frekvence, kdy začínají chybovat, tedy neuvidíte hned nestabilitu, ale nová technologie pamětí GDDR6X potichu opakuje transakce, takže vyšší frekvence už nezvyšují skutečnou propustnost a ta může dokonce klesat na horší hodnoty, než by měla bez OC.

Nvidia také upozorňuje, že ochrana nemusí zabrat vždy, takže někdy může k pádu nebo poškození dat, s kterými GPU pracuje, přece jen dojít. Při taktování pamětí tedy kontrolujte, zda vám nezačíná propustnost stagnovat/klesat (respektive výkon se přestává zvyšovat úměrně k vyšší frekvenci), což signalizuje, že jste se dostali do pásma, kde nastávají chyby a spouštějí korekci.

Má se RTX 3090 chápat jako Titan?

Vysoká cena se občas omlouvá (minimálně by to tak marketing Nvidie chtěl vysvětlovat) tak, že jde o kartu třídy Titan. Ve srovnání s Titanem RTX za 2499 $ by karta najednou vypadala „levně“, ovšem toto srovnání není myslím tak docela na místě. Z určité části sedí – a touto částí je paměť, která také pro určité profesionální a výpočetní aplikace půjde využít. Nicméně karta zůstává fakticky zařazená ne mezi Titany, ale herní karty GeForce.

Má totiž úplně běžné ovladače, Nvidia pro ni nezpřístupnila speciální funkce a optimalizace řady Quadro , takže pokud přijde na nějaký software, který na nich závisí, bude výkon uměle omezený.

U velikosti paměti jinak možná také ona výlučnost 24 GB brzy padne, jestli Nvidia vydá (a vypadá to, že vydá) 20GB verzi GeForce RTX 3080 – v tom momentě se nadstandardní kapacitou stane 48 GB a pokud by RTX 3090 opravdu měla být ve skutečnosti Titan, měla by mít spíš tuto kapacitu (která ale bude realizovatelná až příští rok s příchodem 16Gb čipů GDDR6X).

Ono srovnávání s Titanem je tedy asi spíš třeba brát s velkou rezervou jako marketingovou taktiku. Reálně spíš nastalo to, že Nvidia opět zdražila nejvýkonnější herní highend (z 999$ GeForce RTX 2080 Ti je to dokonce o 50 %), zřejmě proto, že neočekává konkurenci, proti níž by cenu musela hájit. Toto je nicméně můj osobní dojem/interpretace. Jak přesně to Nvidia myslí, ví jenom její šéfové.